Ingen skal
havne udenfor

”Ansvarlighed er en central del af Elgigantens identitet og kultur, hvilket kommer til udtryk i vores vision og værdier.

Først og fremmest ligger det os naturligvis meget på sinde, at vores medarbejdere og kunder trives og har den bedst mulige oplevelse med os. Når det er sagt, er det også vigtigt for os at tage ansvar for vores øvrige omgivelser og hjælpe, hvor vi kan. Det kommer bl.a. til udtryk i vores mange initiativer, som har til formål at hjælpe dem, der har ekstra brug for det.”

Magnus Granqvist, HR/PD-leder

”Ansvarlighed er en central del af Elgigantens identitet og kultur, hvilket kommer til udtryk i vores vision og værdier.

Først og fremmest ligger det os naturligvis meget på sinde, at vores medarbejdere og kunder trives og har den bedst mulige oplevelse med os. Når det er sagt, er det også vigtigt for os at tage ansvar for vores øvrige omgivelser og hjælpe, hvor vi kan. Det kommer bl.a. til udtryk i vores mange initiativer, som har til formål at hjælpe dem, der har ekstra brug for det.”

Magnus Granqvist, HR/PD-leder

Vi tager ansvar!

I Elgiganten vil vi gerne være med til at gøre en forskel. Det er vores ansvar som markedsleder.
Vi har en ambition om at hjælpe alle med at få mest mulig ud af teknologiens fantastiske verden. Og vi sætter en ære i at hjælpe dem, der oplever udfordringer og har svært ved at følge den teknologiske udvikling.

I Elgiganten vil vi gerne være med til at gøre en forskel. Det er vores ansvar som markedsleder.
Vi har en ambition om at hjælpe alle med at få mest mulig ud af teknologiens fantastiske verden. Og vi sætter en ære i at hjælpe dem, der oplever udfordringer og har svært ved at følge den teknologiske udvikling.

Vores fond er med til at sikre alle lige adgang til teknologiens fantastiske verden. Det gør vi ved at støtte flere organisationer og foreninger med produkter, vejledning eller en økonomisk håndsrækning. Disse projekter indbefatter alt fra enkelte, lokale donationer til nationale og årlige donationer bl.a. vores bidrag til bidrag til Dansk Folkehjælps Julehjælp og Skolestarthjælp. 

Vi vil stå ved vores ansvar som markedsleder og derfor vil vi også gøre en indsats for at passe på vores klima og miljø. Derfor har vi høje ambitioner for vores arbejde med bæredygtighed. Det indebærer blandt andet initiativer, der skal sikre bedre genanvendelse af udtjent elektronik, længere levetid på produkter og tiltag, der skal sikre en mere bæredygtig drift af vores varehuse.

Vi vil gerne være med til at afhjælpe digitale udfordringer og digital eksklusion i samfundet. Derfor har vi siden 2008 udgivet en rapport, Tech Trouble, der afdækker nogle af samfundets udfordringer i forhold til digitaliseringen. Formålet med rapporten er at indsamle og dele ny viden på området, så vi har et bedre udgangspunkt for at løse disse udfordringer.

elgiganten
foundation

I Elgiganten har vi et ønske om at sikre alle lige adgang til teknologiens fantastiske verden.

Derfor startede vi i 2017 vores egen fond, Elgiganten Foundation, som blev skabt med netop dette formål. Elgiganten Foundation støtter både lokale, nationale og globale aktiviteter gennem produktdonationer og vejledning. Vores fond skal sikre de bedste forudsætninger for, at alle kan følge med den digitale udvikling og på den måde sikre lige muligheder for alle.

Samtidigt ønsker vi at tage del i den bæredygtige omstilling og støtte formål, der sikrer en mere bæredygtig fremtid. Derfor støtter vi op om initiativer og formål med fokus på genbrug, energibesparelse og miljø. Alt sammen i et forsøg på at mindske vores CO2-aftryk – både i Elgiganten og i branchen generelt.

Sådan udvælger vi projekterne

Donationerne fra Elgiganten Foundation iværksættes blandt andet af alle vores medarbejdere, der kan søge om fondsmidler i form af økonomisk støtte, produkter og vejledning. Der kan søges om midler til lokale organisationer, institutioner og lignende. 

1 million kroner

til Foundation i 2021-2022

I Elgiganten valgte vi i regnskabsåret 2021-2022 at give vores fond en ekstra saltvandsindsprøjtning. Det gjorde vi på baggrund af en stigende tendens til at flere befolkningsgrupper hægtes af den rivende teknologiske udvikling.

Flere og flere ældre synes, at det er blevet nemmere at bruge teknologien, men oplever stadig, at det er svært at følge med. Samtidig står vi med en gruppe børn, hvis forældre ikke har midlerne til at indkøbe den teknologi, som er nødvendig for at børnene kan følge med i skolen. Det er nogle af de problemstillinger, som vi i Elgiganten ønsker at imødekomme med vores fond.

Elgiganten donerer
elektronik til Krisecenter
for Kvinder ​

Elgiganten donerer en række elektronikprodukter til Krisecenter for Kvinder i Aalborg. Krisecenteret hjælper truede og voldsramte kvinder og deres børn. 

 Når kvinderne kommer til krisecenteret, har de sjældent meget med sig. Desuden skal de ved ankomsten aflevere elektronisk udstyr, som kan spores. Noget som kan gøre situationen endnu sværere for kvinderne. Derfor har personalet i den lokale Elgiganten i Aalborg flere gange valgt at støtte op om krisecenteret ved at donere forskellige produkter. I denne omgang bestod donationen bl.a. af en bærbar computer, som kvinderne bruger til fx at håndtere henvendelser til og fra politiet og kommuner i forbindelse med deres situation.

Nikolaj Pedersen, salgsansvarlig i Elgiganten Nytorv i Aalborg, var med til at få donationen iværksat. Han fortæller: ”Det betyder alt at kunne være med til at donere midler til aktiviteter i lokalområdet. Det er det hele værd, hvis vi, hos Elgiganten Nytorv, kan være med til at gøre hverdagen lidt nemmere for folk, som kæmper med nogle væsentligt sværere ting end de fleste.”

Nikolaj Pedersen
Salgsansvarlig, Elgiganten Aalborg Nytorv

Heidi Kvist Jensen
Patientassistent, Rigshospitalet Randers

Prakash Indrasenan
Varehuschef, Randers

Nye tv-skærme til
medicinsk afdeling

Elgiganten donerer 11 moderne Philips fladskærms-tv til Medicinsk afdeling på Rigshospitalet i Randers. 

Elgiganten erstatter gamle tv med nye

Patienterne på Medicinsk Sengeafsnit på Rigshospitalet i Randers er ofte sengeliggende og indlagt i lang tid ad gangen. Derfor betyder et ordentligt tv meget for afdelingens patienter. Elgiganten i Randers sørgede derfor for at erstatte afdelingens gamle tv med 11 nye og moderne fladskærms-tv til patientstuerne.

Heidi Kvist, patientassistent, fortæller: ”Dagene bliver ofte lange for vores patienter, og derfor er det vigtigt med noget adspredelse. Mange er ældre og svagtseende og derfor skal tv-skærmene være af en vis kvalitet, for at de kan se noget.”

Vi ønsker at gøre en forskel

Varehuschef Prakash Indrasenan fra Elgiganten i Randers fortæller om glæden ved at donere nye TV-skærme til afdelingen: ”Mange af patienterne er jo gamle og sengeliggende. Jeg tog derfor kontakt til vores administrerende direktør og spurgte, om det ikke var muligt at donere nogle tv til afdelingen. Han sagde hurtigt ja, og vi kunne derfor hjælpe afdelingen med 11 nye apparater. Jeg er simpelthen så glad for at kunne hjælpe andre og gøre en forskel.” 

Nye tv-skærme til
medicinsk afdeling

Elgiganten donerer 11 moderne Philips fladskærms-tv til Medicinsk afdeling på Rigshospitalet i Randers. 

Elgiganten erstatter gamle tv med nye

Patienterne på Medicinsk Sengeafsnit på Rigshospitalet i Randers er ofte sengeliggende og indlagt i lang tid ad gangen. Derfor betyder et ordentligt tv meget for afdelingens patienter. Elgiganten i Randers sørgede derfor for at erstatte afdelingens gamle tv med 11 nye og moderne fladskærms-tv til patientstuerne.

Heidi Kvist, patientassistent, fortæller: ”Dagene bliver ofte lange for vores patienter, og derfor er det vigtigt med noget adspredelse. Mange er ældre og svagtseende og derfor skal tv-skærmene være af en vis kvalitet, for at de kan se noget.”

Vi ønsker at gøre en forskel

Varehuschef Prakash Indrasenan fra Elgiganten i Randers fortæller om glæden ved at donere nye TV-skærme til afdelingen: ”Mange af patienterne er jo gamle og sengeliggende. Jeg tog derfor kontakt til vores administrerende direktør og spurgte, om det ikke var muligt at donere nogle tv til afdelingen. Han sagde hurtigt ja, og vi kunne derfor hjælpe afdelingen med 11 nye apparater. Jeg er simpelthen så glad for at kunne hjælpe andre og gøre en forskel.” 

Heidi Kvist Jensen
Patientassistent, Rigshospitalet Randers

Prakash Indrasenan
Varehuschef, Randers

Kent oplevede​

"the amazing world of technology"

I januar 2021 modtog vi en mail, som startede således: ”Jeg er spastiker med arme og ben på livslang strejke.” Afsenderen var Kent Dumstrei, som grundet sin situation, er afhængig af bl.a. teknologi til at hjælpe sig gennem hverdagen. Kent forklarer: ”Det sværeste ved at sidde i kørestol og ikke kunne bruge hverken sine arme eller ben er, at jeg skal have hjælp til alt. Jeg har et godt og positivt hjælperteam, men det er alligevel irriterende og derfor har jeg længe ønsket at være mere selvstændig.”

Efter et besøg i Elgiganten og en snak om, hvilke produkter, der kunne få hverdagen til at glide nemmere, blev Kent anbefalet at købe en Google Nest Audio. Kent fortæller: ”Min hverdag er blevet meget nemmere. Jeg elsker musik og kan nu selv styre, hvad jeg vil høre. Jeg kan også spørge om klokken eller vejret – og så fortæller den jokes.”

Kent blev så glad for sin nye hjælper, at han besluttede sig for at give tippet videre ved at udlodde en sponseret Google Nest Audio til sine følgere på Facebook og Instagram. Kent forklarer: ”Jeg kontaktede Elgiganten og de ville gerne hjælpe mig med præmien. Under VM i herrehåndbold, lavede jeg en konkurrence og trak lod mellem de rigtige svar og fandt på den måde en glad vinder – samtidig med, at jeg fik muligheden for at fortælle om, hvad teknologi har gjort for mig.”

”Min hverdag er blevet meget nemmere. Jeg elsker musik og kan nu selv styre, hvad jeg vil høre. Jeg kan også spørge om klokken eller vejret
– og så fortæller den jokes.”

Kent Dunstrai
Kunde

Gamingudstyr

til tre sociale væresteder

Elgiganten donerer 18 gamingstole til Skjoldbo, Gademix og Ungdomshuset

I Elgiganten er vi glade for at hjælpe – især når det kommer til at sikre alle adgang til teknologi. Derfor har vi valgt at give en håndsrækning til tre sociale væresteder, og på den måde støtte op om deres sociale arbejde med de unge, udsatte borgere.

De tre væresteder, forsorgshjemmet Skjoldbo i Esbjerg, Ungdomshuset Ta’ Fat i Horsens og værestedet Gademix i Kolding, arbejder for at gøre dagligdagen nemmere for byernes børn og unge. Det gør de blandt andet ved at skabe aktiviteter og trygge rammer for unge borgere.

De tre væresteder har startet et forpligtende fællesskab, GoGaming, som forebygger sociale udfordringer blandt de unge. Samtidigt repræsenterer GoGaming et e-sportshold, der forener de unges interesser for gaming med en pædagogisk indsats der kan afhjælpe deres udsatte livssituation. Projektet er med til at skabe struktur og rummelige rammer for de hjemløse, som til tider kan have en kaotisk hverdag.

Med Elgigantens donation har de unge nu et e-sportslokale, hvor de kan dyrke deres fælles interesse for gaming.

væresteder

“ På vegne af Skjoldbo, Gademix og Ungdomshuset, personale såvel som tilknyttede unge, siger vi mange tak for jeres håndsrækning.

At Elgiganten har hjulpet os med at få nye gamerstole, har betydet, at vores gamer-rum nu er fuldendt. Det betyder, at vi nu er blevet stolte ejere af et e-sportslokale, hvor de unge har lyst til at være, hvor de trives og hvor de hver især kan udvikle deres talenter på skærmen. Samtidigt har vi nu mulighed for sammen at skabe en masse succesoplevelser på holdet.

Af hjertet tak.”

Rasmus Visti Seedorff 
Pædagogisk assistent, Skjoldbo

Video lavet af Skjoldbo

Håndsrækning til værested for veteraner

Elgiganten donerer elektronisk udstyr til værestedet Veteran Oasen, som nu har fået de perfekte rammer til aktiviteter og arrangementer for værestedets veteraner og pårørende.

Veteran Oasen er et frivilligt mentorkorps til hjælp og støtte for de veteraner, som fra tid til anden har brug for en hånd. Oasen fungerer samtidig som et pårørendenetværk, hvor der kan hentes hjælp til praktiske gøremål eller en snak med ligesindede.

Elgigantens donation bestod i denne omgang i højtalere, projektor og lærred, så værestedet nu har mulighed for at afholde aktiviteter og arrangementer for veteraner og deres pårørende.

Michael Nyegaard, varehuschef i Elgiganten Ålborg, står bag donationen til Oasen. Han fortæller: ”Jeg er stolt af at arbejde i en virksomhed, som giver en hjælpende hånd til dem, der har brug for det. Vi kan jo alle sammen godt lide at gøre andre mennesker glade og med vores fond, har vi god mulighed for at støtte op om projekter og hjælpe ildsjæle, der arbejder for at hjælpe andre. Det er meget motiverende og givende, at vi ovenikøbet selv har mulighed for at indstille foreninger og projekter til en håndsrækning. Det giver endnu mere blod på tanden i det daglige arbejde i Elgiganten.”

”Donationen til vores værested i Kaas betyder meget for vores fællesskab. Det giver os mulighed for at afholde fællesarrangementer som eks. filmaftner, foredrag og sportsevents. Donationen tager vi som en stor anerkendelse for vores udsendelser – både for det danske og internationale samfund. En anerkendelse som betyder meget for vores veteraner og deres pårørende.”

Michel Løper Riise
Fundraiser i Oasen

En hjælpende hånd til demente,
psykisk syge og nyfødte

I efteråret 2021 stillede Prakash Indrasenan, varehuschef i Elgiganten Randers, et spørgsmål i Facebookgruppen ”Facebook Randers”. Han ville på vegne af varehuset gerne give 10 fjernsyn væk, men vidste ikke, hvor de ville gøre mest glæde. Ud af de mere end 200 forslag og ideer, som kom retur fra borgerne i Randers og omegn, endte Landsbyen Møllevang, Randers sygehus’ afsnit for nyfødte og Randers psykiatriske afdeling, som de heldige modtagere.
Prakash fortæller: ”Vi ved, at der er behov for en hjælpende hånd mange steder. Men det er ikke altid, vi ved, hvor vi kan gøre mest gavn. Det var der til gengæld mange i Randers og omegn, der vidste. På den måde blev det også en fælles beslutning og ikke bare vores,” forklarer Prakash.

Der var glæde at spore hos modtagerne, da medarbejderne fra Elgigantens varehus tog rundt for at dele skærmene ud: ”Det er en ubeskrivelig følelse at hjælpe sådanne steder, som desværre ikke altid har de største ressourcer til rådighed. Kontaktpersonerne, som tog imod fladskærmene i denne omgang, var meget taknemmelige. Det gjorde bare glæden ved at give dobbelt så stor. Mine kolleger, som var med til at dele ud, blev også helt rørt,” fortæller Prakash.

Fladskærmene var oprindeligt udstillingsmodeller og fejlede ingenting, udover at have samlet lidt støv i varehuset. Derfor gav det på flere måder god mening at give dem væk. ”I Elgiganten kærer vi os om miljøet og forsøger at bidrage, hvor vi kan. At vi kunne genbruge de 10 fjernsyn – ovenikøbet i en god sags tjeneste – er en ren ”win-win”, fortæller en glad varehuschef.

En hjælpende hånd til demente,
psykisk syge og nyfødte

I efteråret 2021 stillede Prakash Indrasenan, varehuschef i Elgiganten Randers, et spørgsmål i Facebookgruppen ”Facebook Randers”. Han ville på vegne af varehuset gerne give 10 fjernsyn væk, men vidste ikke, hvor de ville gøre mest glæde. Ud af de mere end 200 forslag og ideer, som kom retur fra borgerne i Randers og omegn, endte Landsbyen Møllevang, Randers sygehus’ afsnit for nyfødte og Randers psykiatriske afdeling, som de heldige modtagere.
Prakash fortæller: ”Vi ved, at der er behov for en hjælpende hånd mange steder. Men det er ikke altid, vi ved, hvor vi kan gøre mest gavn. Det var der til gengæld mange i Randers og omegn, der vidste. På den måde blev det også en fælles beslutning og ikke bare vores,” forklarer Prakash.

Der var glæde at spore hos modtagerne, da medarbejderne fra Elgigantens varehus tog rundt for at dele skærmene ud: ”Det er en ubeskrivelig følelse at hjælpe sådanne steder, som desværre ikke altid har de største ressourcer til rådighed. Kontaktpersonerne, som tog imod fladskærmene i denne omgang, var meget taknemmelige. Det gjorde bare glæden ved at give dobbelt så stor. Mine kolleger, som var med til at dele ud, blev også helt rørt,” fortæller Prakash.

Fladskærmene var oprindeligt udstillingsmodeller og fejlede ingenting, udover at have samlet lidt støv i varehuset. Derfor gav det på flere måder god mening at give dem væk. ”I Elgiganten kærer vi os om miljøet og forsøger at bidrage, hvor vi kan. At vi kunne genbruge de 10 fjernsyn – ovenikøbet i en god sags tjeneste – er en ren ”win-win”, fortæller en glad varehuschef.

julehjælp

Julen er ikke en glædens tid for alle. Tusindevis af børn i Danmark går hvert år en usikker tid i møde uden udsigt til hverken juletræ, julemad eller julegaver. Det vil vi gerne gøre noget ved.

Derfor har vi i mere end 10 år samarbejdet med Dansk Folkehjælp og Ekstrabladet, om at samle penge ind til Julehjælp, der bliver uddelt til udsatte børnefamilier i Danmark. Julehjælp har til formål at mindske ulighed og sørge for, at alle børn får en god jul.

Elgigantens indsamling til Julehjælp finder sted hvert år i november og december. Alle vores varehuse samt vores netbutik samler penge ind fra 1. november til 23. december. Alle donationer går ubeskåret til Julehjælp. 

Hvert år afholdes et fundraising event. Her deltager vores adm. direktør, Peder Stedal, sammen med andre erhvervsdrivende for at samle ind til det gode formål.

skolestarthjælp

Hvert år har 65.000 børn i Danmark deres første skoledag.
Den første side i skolelivets bog skrives denne dag, og vil være et velskrevet minde for livet.
 For de fleste. Desværre er dagen for mange udsatte børn og deres forældre, ikke en dag man glæder sig til.

alle fortjener en god skolestart

Skolestarthjælp er et initiativ målrettet familier, som ikke har råd til at give deres børn en skolestart med ny skoletaske, penalhus og hvad der ellers hører til. Skolestarthjælp er startet op i samarbejde med Dansk Folkehjælp, et samarbejde, der bygger på et initiativ om at hjælpe Danmarks fattigste og mest udsatte børn med at få en god og værdig start på deres skoleliv og uddannelse. 

stigende behov for hjælp

I 2020 gav Elgiganten et tilskud til indkøb af tablets til de i alt 600 familier, som havde søgt om skoletasker. I 2021 viste det sig, at behovet var steget og hele 1.000 familier havde i denne omgang søgt hjælp. Et behov Elgiganten valgte at lytte til og hjælpe med – og således blev 1.000 tablets doneret til glæde for de mange børn, som skulle starte i skole efter sommerferien.

Lasse

”Det er en enorm lettelse, at jeg kan sende Lasse godt afsted på hans første skoledag. Nu har han en fin taske, som han kan vise frem og være stolt af ligesom alle de andre elever. Tusinde tak til Dansk Folkehjælp og alle jer, der har været med til at gøre min dreng glad.” 

Christina
Mor til Lasse

0 %

…er bekymret for, at flere vil ende med at stå uden for samfundet, fordi den teknologiske udvikling går hurtigere og hurtigere

0 %

… oplever, at de går glip af ting, fordi de mangler adgang til teknologi

0 %

… mener, at teknologien er blevet så udfordrende, at det er vanskeligt at følge med udviklingen

Tech Trouble er en nordisk undersøgelse som Elgiganten-koncernen har foretaget siden 2008. Undersøgelsen identificerer befolkningens holdninger til, viden om, og adfærd i forhold til teknologi og elektroniske produkter i hjemmet.

Med undersøgelsen ønsker vi at afdække samfundets problemstillinger i forhold til digital eksklusion og gøre en forskel, hvor vi kan gennem vores aktiviteter i Elgiganten Foundation. 

tech
trouble
rapport

Digital eksklusion

Teknologien indtager en stadig større plads i vores hverdag og teknologisk adgang og kunnen kræves i stigende grad i vores dagligdag. Samtidigt eksisterer der befolkningsgrupper, som ikke formår at bruge teknologien og dens mange muligheder. Der opstår derfor en teknologisk klasseforskel og i takt med digitaliseringen, frygtes denne klasseforskel at blive større. Det kan i værste fald lede til digital eksklusion, hvor befolkningsgrupper falder udenfor samfundet.

tech
trouble
rapport

Tech Trouble er en nordisk undersøgelse som Elgiganten-koncernen har foretaget siden 2008. Undersøgelsen identificerer befolkningens holdninger til, viden om, og adfærd i forhold til teknologi og elektroniske produkter i hjemmet.

Med undersøgelsen ønsker vi at afdække samfundets problemstillinger i forhold til digital eksklusion og gøre en forskel, hvor vi kan gennem vores aktiviteter i Elgiganten Foundation. 

Digital eksklusion

Teknologien indtager en stadig større plads i vores hverdag og teknologisk adgang og kunnen kræves i stigende grad i vores dagligdag. Samtidigt eksisterer der befolkningsgrupper, som ikke formår at bruge teknologien og dens mange muligheder. Der opstår derfor en teknologisk klasseforskel og i takt med digitaliseringen, frygtes denne klasseforskel at blive større. Det kan i værste fald lede til digital eksklusion, hvor befolkningsgrupper falder udenfor samfundet.

CSR

rapport

Ansvarlighed er ikke nyt for os i Elgiganten. Faktisk er det et område, vi har arbejdet med i mere end 10 år – både i forhold til vores nære omgivelser og i forhold til mere nationale og globale problemstillinger. Vi har løbende startet nye initiativer og projekter med en ambition om at skabe en nemmere og bedre hverdag for vores medmennesker. Vi ønsker blandt andet hjælpe dem, der har svært ved at følge med i den hurtige teknologiske udvikling i samfundet.

I vores CSR-rapport kan du læse om nogle af alle vores initiativer samt vores ambitioner på området.

hvordan arbejder vi med bæredygtighed?

I Elgiganten har vi arbejdet med bæredygtighed i mere end 10 år – og vi er kommet rigtig langt. Men vi er ikke i mål, for der kan altid gøres mere. Derfor arbejder vi hele tiden på nye løsninger til en mere bæredygtig fremtid. Det indebærer blandt andet nye løsninger til bedre udnyttelse af produkter, mere genanvendelse af udtjent elektronik samt en mere miljøvenlig drift af vores varehuse.